Chciałbym prosić Was o opinię na temat propozycji zmian przedstawionych poniżej.
Rabaty
Mimo tego, że teoretyczne założenia dotyczące rabatów na Fincie wydają się sprawdzać, to niestety w praktyce polityka taka jest nie do udźwignięcia przez system. W grę wchodzą tutaj różne czynniki ale najważniejsze to: negatywny wpływ na konkurencyjność i duża pokusa do nadużyć. Z jednej strony rabaty aktywują np nowych użytkowników ale z drugiej strony przedmioty wystawiane przez “starych” użytkowników przegrywają konkurencję z przedmiotami objętymi rabatami. Ta konkurencja jest tak nierówna, że często jest to bardzo silny bodziec do nadużyć - przykładowo jedna osoba tworzy wiele kont tylko po to, żeby na każdym koncie szybko “sprzedać” 5 swoich przedmiotów, które są objęte rabatem. Druga kategoria rabatów, dotycząca przedmiotów wystawionych ponad pół roku temu, niestety również często jest nadużywana.
Nowy pomysł ma polegać na tym, że rabaty będą obejmowały losowo wybrane przedmioty i będą ograniczone czasowo (np tylko 6 godz). W tym czasie nie będzie można zmienić danych dotyczących przedmiotu (cena, tytuł, opis, itd), w przeciwnym wypadku rabat zostanie cofnięty. Nie będzie również limitu ceny, tzn rabatem będą mogły zostać objęte również przedmioty wycenione na ponad 300 punktów. Tak jak w tej chwili, z rabatu będą mogli skorzystać wyłącznie użytkownicy zweryfikowani.
Propozycja ceny
Składanie propozycji ceny dla wystawionego przedmiotu jest dosyć popularną funkcją. W tej chwili złożenie propozycji nie jest jednak zobowiązujące, tzn nawet jeśli wystawiający zgodzi się na propozycję i obniży cenę przedmiotu, to składający propozycję może w ogóle przedmiotu nie zamówić.
Nowy pomysł polega na tym, że składając propozycję ceny użytkownik musi posiadać odpowiednią liczbę punktów. Punkty, które są przedstawiane w propozycji, są blokowane na czas trwania propozycji (np 48 godz.). Jeśli w tym czasie właściciel przedmiotu zgodzi się na propozycję, automatycznie tworzona będzie nowa transakcja, w której stroną zamawiającą będzie użytkownik, który złożył propozycję. Jeśli właściciel przedmiotu odrzuci propozycję lub czas propozycji minie, punkty zablokowane na rzecz propozycji zostaną zwrócone użytkownikowi, który składał propozycję.
Wymiana punktów
Giełda umożliwiająca swobodną wycenę sprzedawanych punktów i kształtowanie płynnego kursu punktu do PLN była sama w sobie bardzo ciekawym eksperymentem obrazującym mechanizmy rynku ale nie jest chyba najlepszą ofertą dla użytkowników Finty. Chodzi o to, że wyceniając w punktach wystawiany przedmiot właściciel musi mieć odniesienie do waluty, z którą ma do czynienia na codzień i dobrze byłoby, gdyby to odniesienie było niezmienne w czasie. Z drugiej jednak strony możliwość sprzedaży punktów musi również zostać zachowana.
W związku z powyższym propozycja rezygnacji z giełdy i umożliwienie sprzedaży i skupu punktów po stałym kursie. Oczywiście cena sprzedaży i skupu punktów będzie inna, przykładowo 100 punktów będzie można kupić za 10 zł ale sprzedać już po 9 zł.
Ocena transakcji
W tej chwili transakcja może zostać oceniona i skomentowana przez obie strony: wystawiającego i zamawiającego. Zebrane do tej pory doświadczenia pokazują wyraźnie, że istotniejsza jest jednak ocena i komentarz wystawione przez zamawiającego. Gdy mają miejsce jakieś uchybienia, zamawiający często nie chce wystawić niższej oceny obawiając się rewanżu ze strony wystawiającego. To powoduje, że cały system ocen traci sens.
Pomysł zmiany polega na tym, żeby ocena mogła być wystawiana wyłącznie przez zamawiającego, natomiast komentarz byłby wystawiany przez obie strony. Taki mechanizm uwolni zamawiającego przed obawą rewanżu pozwalając jednocześnie odnieść się wystawiającemu do wystawionej oceny poprzez sam komentarz.
Czarna lista
Funkcjonalność czeka na realizację już od długiego czasu. Starsi użytkownicy wiedzą pewnie o co chodzi - pozostałym wyjaśniam, że chodzi o możliwość zablokowania innego użytkownika systemu w taki sposób, żeby nie mógł on zamawiać naszych przedmiotów ani wysyłać do nas wiadomości prywatnych. Blokada będzie działać w obie strony, tzn jeśli zablokujemy jakiegoś użytkownika, to również my nie będziemy mogli zamówić jego przedmiotów ani wysłać mu wiadomości prywatnej.