- Do programu będzie mógł przystąpić każdy zarejestrowany użytkownik serwisu. Nie będzie żadnych wymogów formalnych oprócz akceptacji regulaminu programu.
- Każdy uczestnik programu będzie miał do dyspozycji unikalny link referencyjny (np http://www.finta.pl/pp/adamwaw), który będzie mógł zostać użyty do werbowania nowych użytkowników. Jeśli przez ten link referencyjny serwis odwiedzi osoba, która w ciągu najpóżniej 7 dni od tych odwiedzin zarejestruje się w serwisie, zostanie ona zapisana “na konto” właściciela linka referencyjnego. Podobnie jak linki referencyjne działać będą też strony z przedmiotami wystawionymi do wymiany przez uczestnika programu - jedyną różnicą będzie krótszy czas, w którym odwiedzający stronę musi się zarejestrować żeby zostać zapisany na konto “właściciela” strony - w tym przypadku będzie to 1 dzień.
- Najciekawszy punkt programu czyli nagroda. Uczestnik programu będzie otrzymywał 5% od wartości “sprzedaży” wygenerowanej przez zwerbowanych przez niego użytkowników. Przykładowo, jeśli uczestnik programu zwerbował 3 nowych użytkowników i każdy z nich “sprzedał” 3 przedmioty po 100 punktów każdy, co daje w sumie 3*3*100=900 punktów, to uczestnik programu dostanie od tego 900*5%=45 punktów.
- Dostęp do statystyk, zestawień oraz rankingu uczestników pozwoli na bieżąco śledzić swoje osiągnięcia oraz porównać je z osiągnięciami innych uczestników programu.
Żeby program mógł funkcjonować proprawnie muszą być rozwiązane dwa fundamentalne problemy - uniemożliwienie nadużyć związanych z generowaniem fałszywych transakcji oraz źródło finansowania wypłacanych nagród.
Pierwszy problem dotyczy zgarożenia związanego ze stosowaniem przez uczestników programu nieuczciwych praktyk. Oczywiście 99% uczestników będzie uczciwa ale wystarczy ten 1% żeby poddać w wątpliwość sens całego programu.
Drugi problem dotyka już samych finansów. Cały czas robimy wszystko żeby utrzymywać stałą wartość naszej wirtualnej waluty czyli punktów. Jeśli program będzie cieszył się dużą popularnością, a tego byśmy sobie życzyli, a nagrody w postaci prowizji dla uczestników miałyby być sponsorowane przez administrację serwisu, to szybko skończyło by się na emisji punktów bez pokrycia.
Rozwiązanie obu wyżej opisanych problemów jest proste aczkolwiek na pierwszy rzut oka może wydawać się dosyć kontrowersyjne. Chodzi mianowicie o wprowadzenie podatku od “sprzedaży”. Od razu chciałbym zaznaczyć, że cały czas pozostaniemy bezgotówkowi, tzn jeśli wartość sprzedaży wyrażana jest w punktach to procentowy podatek od sprzedaży rówież będzie wyrażony w punktach. Proponowane są 3 progi podatkowe: 10%, 5% i 0%. Kierując się zasadą, że prawo nie działa wstecz, wszyscy użytkownicy zarejestrowani do momentu wejścia w życie nowych zasad będą objęci zerową stawką podatku. Wszyscy nowi użytkownicy zarejestrowani już po wejściu w życie podatku zostaną objęci stawką 10% podatku od sprzedaży. Stawka 5% przewidziana jest dla zweryfikowanych użytkowników - ma to być dodatkową zachętą do zweryfikowania się. Dodatkowo wszyscy, których suma sprzedaży przekroczyła pewną sumę (powiedzmy 25000 punktów) zostaną “awansowani” do zerowej stawki podatku.
Teraz trochę przykładów. Jeśli użytkownik X wystawił do wymiany książkę za 100 punktów to w zależności od obowiązującej w jego przypadku stawki podatku, po zamówieniu (i potwierdzeniu odbioru) na jego konto wpłynie 90 punktów (jeśli objęty jest stawką 10% podatku) lub 95 punktów (jeśli objęty jest stawką 5% podatku) lub 100 punktów (jeśli objęty jest stawką 0% podatku). Jeśli użytkownik X został zwerbowany przez użytkownika A, który jest uczestnikiem programu partnerskiego, to na konto użytkownika A wpłynie odpowiednio 5 lub 0 punktów w ramach prowizji od wymiany przeprowadzonej przez użytkownika X.
Zapraszam do dyskusji.