Rozstrzyganie sporów
Napisane: 5 cze 2012, o 10:38
Parę słów na temat sposobu postępowania w przypadku sporów wynikłych między stronami transakcji wymiany.
1. Przypadek prosty
Przypadek ten obejmuje sytuacje, gdy na wniosek jednej ze stron transakcji administrator próbuje bezskutecznie skontaktować się z drugą stroną w celu wyjaśnienia sytuacji. W tym przypadku spór wygrywa strona zgłaszająca, która uzyskuje rekompensatę w postaci punktów.
Kolejną sytuacją wchodzącą w skład "przypadku prostego" jest anulowanie transakcji na wniosek zamawiającego jeśli minął już czas, w którym wystawiający zobowiązał się do wysłania przedmiotu oraz ostatnie logowanie się wystawiającego na portalu miało miejsce przed zamówieniem tego przedmiotu - co jednoznacznie dowodzi, że przedmiot nie został wysłany ponieważ wystawiający nie zna adresu wysyłki (adres zamawiającego widoczny jest wyłącznie po zalogowaniu na stronie szczegółów transakcji). W takim przypadku transakcja zostaje anulowana i punkty zwracane zamawiającemu bez próby kontaktowania się administratora z wystawiającym.
2. Przypadek złożony
W tym przypadku kontakt ze stronami został nawiązany jednak nie są one w stanie uzgodnić statusu transakcji, tzn wystawiający twierdzi, że wysłał przedmiot natomiast zamawiający twierdzi, że go nie odebrał. Jeśli przedmiot został nadany przesyłką rejestrowaną (np listem poleconym) i wystawiający (nadający) posiada numer nadania to status przesyłki można zweryfikować w systemie Poczty Polskiej. Jeśli przesyłka została oznaczona w tym systemie jako odebrana to spór wygrywa wystawiający.
Jeśli przedmiot został nadany przesyłką nierejestrowaną to sytuacja się komplikuje. W tym przypadku mamy słowo wystawiającego przeciwko słowu zamawiającego. Sposób rozstrzygania takiego sporu przez administratora jest następujący: jeśli wystawiający podczas wystawiania przedmiotu umożliwił wybór przesyłki rejestrowanej (opcja "Forma wysyłki") a zamawiający z niej nie skorzystał to spór wygrywa wystawiający. Jeśli natomiast zamawiający nie miał takiego wybóru i był "zmuszony" zamówić przedmiot przesyłką zwykłą to on wygrywa spór.
Czy taki sposób rozstrzygania sporów rodzi możliwość nadużyć? Można wyobrazić sobie sytuację, że zamwiający celowo wybiera tylko oferty wymiany z wysyłką zwykłą, zamawia przedmiot, odbiera go i stwierdza, że go nie dostał aby następnie ubiegać się o zwrot punktów. Jeśli sytuacja taka zdarzy się więcej niż raz i to w transakcjach z różnymi wystawiającymi, automatycznie stanie się on celem dokładniejszej kontroli.
Zawsze też pozostaje możliwość dochodzenia swoich roszczeń na drodze sądowej.
Sposób rozstrzygania sporów znajdzie się w nowym regulaminie, który ukaże się już niedługo. Gdybyście mieli jakieś sugestie albo chcieli wyrazić własne opinie to zapraszam do dyskusji.
1. Przypadek prosty
Przypadek ten obejmuje sytuacje, gdy na wniosek jednej ze stron transakcji administrator próbuje bezskutecznie skontaktować się z drugą stroną w celu wyjaśnienia sytuacji. W tym przypadku spór wygrywa strona zgłaszająca, która uzyskuje rekompensatę w postaci punktów.
Kolejną sytuacją wchodzącą w skład "przypadku prostego" jest anulowanie transakcji na wniosek zamawiającego jeśli minął już czas, w którym wystawiający zobowiązał się do wysłania przedmiotu oraz ostatnie logowanie się wystawiającego na portalu miało miejsce przed zamówieniem tego przedmiotu - co jednoznacznie dowodzi, że przedmiot nie został wysłany ponieważ wystawiający nie zna adresu wysyłki (adres zamawiającego widoczny jest wyłącznie po zalogowaniu na stronie szczegółów transakcji). W takim przypadku transakcja zostaje anulowana i punkty zwracane zamawiającemu bez próby kontaktowania się administratora z wystawiającym.
2. Przypadek złożony
W tym przypadku kontakt ze stronami został nawiązany jednak nie są one w stanie uzgodnić statusu transakcji, tzn wystawiający twierdzi, że wysłał przedmiot natomiast zamawiający twierdzi, że go nie odebrał. Jeśli przedmiot został nadany przesyłką rejestrowaną (np listem poleconym) i wystawiający (nadający) posiada numer nadania to status przesyłki można zweryfikować w systemie Poczty Polskiej. Jeśli przesyłka została oznaczona w tym systemie jako odebrana to spór wygrywa wystawiający.
Jeśli przedmiot został nadany przesyłką nierejestrowaną to sytuacja się komplikuje. W tym przypadku mamy słowo wystawiającego przeciwko słowu zamawiającego. Sposób rozstrzygania takiego sporu przez administratora jest następujący: jeśli wystawiający podczas wystawiania przedmiotu umożliwił wybór przesyłki rejestrowanej (opcja "Forma wysyłki") a zamawiający z niej nie skorzystał to spór wygrywa wystawiający. Jeśli natomiast zamawiający nie miał takiego wybóru i był "zmuszony" zamówić przedmiot przesyłką zwykłą to on wygrywa spór.
Czy taki sposób rozstrzygania sporów rodzi możliwość nadużyć? Można wyobrazić sobie sytuację, że zamwiający celowo wybiera tylko oferty wymiany z wysyłką zwykłą, zamawia przedmiot, odbiera go i stwierdza, że go nie dostał aby następnie ubiegać się o zwrot punktów. Jeśli sytuacja taka zdarzy się więcej niż raz i to w transakcjach z różnymi wystawiającymi, automatycznie stanie się on celem dokładniejszej kontroli.
Zawsze też pozostaje możliwość dochodzenia swoich roszczeń na drodze sądowej.
Sposób rozstrzygania sporów znajdzie się w nowym regulaminie, który ukaże się już niedługo. Gdybyście mieli jakieś sugestie albo chcieli wyrazić własne opinie to zapraszam do dyskusji.