Strona 1 z 1

Rozstrzyganie sporów

PostNapisane: 5 cze 2012, o 10:38
przez admin
Parę słów na temat sposobu postępowania w przypadku sporów wynikłych między stronami transakcji wymiany.

1. Przypadek prosty

Przypadek ten obejmuje sytuacje, gdy na wniosek jednej ze stron transakcji administrator próbuje bezskutecznie skontaktować się z drugą stroną w celu wyjaśnienia sytuacji. W tym przypadku spór wygrywa strona zgłaszająca, która uzyskuje rekompensatę w postaci punktów.

Kolejną sytuacją wchodzącą w skład "przypadku prostego" jest anulowanie transakcji na wniosek zamawiającego jeśli minął już czas, w którym wystawiający zobowiązał się do wysłania przedmiotu oraz ostatnie logowanie się wystawiającego na portalu miało miejsce przed zamówieniem tego przedmiotu - co jednoznacznie dowodzi, że przedmiot nie został wysłany ponieważ wystawiający nie zna adresu wysyłki (adres zamawiającego widoczny jest wyłącznie po zalogowaniu na stronie szczegółów transakcji). W takim przypadku transakcja zostaje anulowana i punkty zwracane zamawiającemu bez próby kontaktowania się administratora z wystawiającym.

2. Przypadek złożony

W tym przypadku kontakt ze stronami został nawiązany jednak nie są one w stanie uzgodnić statusu transakcji, tzn wystawiający twierdzi, że wysłał przedmiot natomiast zamawiający twierdzi, że go nie odebrał. Jeśli przedmiot został nadany przesyłką rejestrowaną (np listem poleconym) i wystawiający (nadający) posiada numer nadania to status przesyłki można zweryfikować w systemie Poczty Polskiej. Jeśli przesyłka została oznaczona w tym systemie jako odebrana to spór wygrywa wystawiający.

Jeśli przedmiot został nadany przesyłką nierejestrowaną to sytuacja się komplikuje. W tym przypadku mamy słowo wystawiającego przeciwko słowu zamawiającego. Sposób rozstrzygania takiego sporu przez administratora jest następujący: jeśli wystawiający podczas wystawiania przedmiotu umożliwił wybór przesyłki rejestrowanej (opcja "Forma wysyłki") a zamawiający z niej nie skorzystał to spór wygrywa wystawiający. Jeśli natomiast zamawiający nie miał takiego wybóru i był "zmuszony" zamówić przedmiot przesyłką zwykłą to on wygrywa spór.

Czy taki sposób rozstrzygania sporów rodzi możliwość nadużyć? Można wyobrazić sobie sytuację, że zamwiający celowo wybiera tylko oferty wymiany z wysyłką zwykłą, zamawia przedmiot, odbiera go i stwierdza, że go nie dostał aby następnie ubiegać się o zwrot punktów. Jeśli sytuacja taka zdarzy się więcej niż raz i to w transakcjach z różnymi wystawiającymi, automatycznie stanie się on celem dokładniejszej kontroli.

Zawsze też pozostaje możliwość dochodzenia swoich roszczeń na drodze sądowej.

Sposób rozstrzygania sporów znajdzie się w nowym regulaminie, który ukaże się już niedługo. Gdybyście mieli jakieś sugestie albo chcieli wyrazić własne opinie to zapraszam do dyskusji.

Re: Rozstrzyganie sporów

PostNapisane: 5 cze 2012, o 13:13
przez gosiaw
Moim zdaniem ten algorytm wygląda na rozsądny. :)
Natomiast nie wątpię, że wraz ze wzrostem ilości transakcji i większą liczbą użytkowników pojawią się przeróżne problemy, których nie sposób przewidzieć i opisać w regulaminie. :)

Re: Rozstrzyganie sporów

PostNapisane: 26 lip 2012, o 10:21
przez admin
Rozwinąłem opis w punkcie pierwszym dotyczącym przypadku prostego (pierwszy post w tym wątku).

Re: Rozstrzyganie sporów

PostNapisane: 6 sie 2012, o 20:16
przez Mysio
Jak można było przypuszczać w końcu pojawią się sytuacje nieopisane w regulaminie - właśnie oglądałam przedmiot za wysłanie którego poleconym użytkownik życzy sobie dodatkowe 30 pkt ;)

Re: Rozstrzyganie sporów

PostNapisane: 6 sie 2012, o 21:04
przez admin
Zobowiązująca jest tylko i wyłącznie forma wysyłki wybrana przez zamawiającego w momencie zamawiania. Jeśli zamawiający wybrał list zwykły, bo polecony nie był udostępniony, a następnie strony "dogadały się", że przedmiot zostanie wysłany poleconym za dodatkową opłatą, w razie sporu przedmiot będzie traktowany jakby był wysłany listem zwykłym.

Re: Rozstrzyganie sporów

PostNapisane: 31 sie 2012, o 14:00
przez admin
Zapraszam wszystkich na stronę http://www.finta.pl/gwarancja gdzie opisane są zasady rozstrzygania sporów i zwrotu punktów. Tam również w przyszłości zamieszczane będą wszelkie ewentualne modyfikacje i rozszerzenia dotyczące zasad.